Monday, November 1, 2010

13 June 2010 - serabut

jam di lappy menunjukkan 11.48 malam...masih xde tande2 nak tdo....erm..aper aku wat mlm2 dpn lappy kesayanganku ni adalah aku tgh serabut memikirkan subjek aper yg perlu diambil next sem...aku perlu balancekan subjek tu elok2 supaya aku x terlalu terbeban...erm...dlm sibuk2 otak aku cari idea nak pk amik subjek aku..pkranku tersasar sikit dari landasannya..tetibe aku teringat detik seblm masuk u...

aku sejak lahiriahnya(cewahh ayat..hahha..saje wat gempak) adalah budak sains...tp takdir Allah menentukan...sedalam mana pon minat aku terhadap kimia dan bio..tuhan telah menyediakan satu landasan yang menuju ke arah lain..aku hidup ikut flow...walaupun benda yg aku harapkan x selalu terjadi...tamatnya kehidupan matrikulasi aku telah membuka jalan yg x pernah terlintas di benakku..semasa mengisi borang upu, ayahku mencadangkan agar aku beralih ke bidang ekonomi..dlm keblurran tanpa sebarang asas aku berfikir...ekonomi???blaja ape tuh???aku dah la x de basic???dn berjuta-juta persoalan bermain di mindaku...tapi aku sentiasa yakin..ini adalah peganganku..setiap keputusan yg ibu bapa kita putuskan akan membawa seribu hikmah dan kebaikan dalam hidup kita dan insya Allah hidup kita diberkati...tanpa satu pengetahuan tentang ekonomi..aku melangkah ke Fakulti Ekonomi...

pejam celik 2x...setahun telah aku lalui...banyak pengalaman aku telah peroleh..kawan2 baru,subjek baru,pensyarah baru, suasana baru n etc...tempoh setahun hingga saat ini aku mencecah 20 tahun..aku rase,aku lebih matang dr sebelumnya terutama dari sudut pemikiranku...aku semakin dewasa dalam menangani isu pelajaran,mengawal emosi,tangani kawan yg mmenikam kita dari belakang walaupun nampak mcm baik sgt dgn kita,kawan yg bermuka2,dan sebagainya....

aku x sangke hidup selama 20 tahun ni,jika diimbas kembali bermacam perkara duka dan getir telah ku lalui..dan tidak salah aku katakan bahawa kadang2 aku rase bangga dgn diri aku dpt menempuh hidup ini dgn agak baik(ye ke????mcm x..hihi..)apepun,dgn melangkau nyer umurnya dgn bernombor 2 dihadapan..aku telah berazam untuk menjadi seorang yg lebih matang,dan bertanggungjawab dalam hidup ni (walaupun perangai masih mcm budak2 at least aku x sakitkan ati orang dan x buat org sakit ati dgn aku) insyaAllah.. sbb aku yakin..jika kita buat jahat org balas jahat..tp kalau buat baik,x semestinya dibalas baik,tp yg pasti...Allah sentiasa tolong dan pelihara org yg baik..mudah2an aku menjadi org yang baik..insya Allah..amin......^-^


No comments:

Post a Comment